Portfolio

Case – YIP


Opdrachtgever:
Hogeschool Utrecht (Case YiP)
Vraag: YiP wil grotere naamsbekendheid en Nederland aan zetten tot het geven van donaties
Datum: 2012

Met een spraakmakende campagne willen wij YiP (Young in Prison) op de kaart zetten onder de jong volwassenen. Hierbij focussen wij ons primair op dat wat YiP doet voor de kinderen in gevangenissen. En concentreren we ons dus alleen op de eerste pijler: re‐integratieprojecten en workshops gericht op creativiteit.

YIP1

shirtje-yip

We zorgen dat de jongeren die in de gevangenis zitten, zich creatief kunnen uitleven doormiddel van tekeningen creëren etc. Deze tekeningen laten wij op T-shirts bedrukken en gaan wij verkopen tijdens grote festivals. Tevens is dit shirtje een ticket voor de exclusieve afterparty na afloop van dit festival. Hier draaien verschillende house/techno DJ’s op vrijwillige basis.

Onze doelgroep betreft jong volwassenen.

Bij verschillende grote festivals (Lowlands, Pinkpop, Extrema, Mysteryland etc) is er een stand van Young in Prison aanwezig. Via deze stand heb je de mogelijkheid om shirtjes te kopen. Deze shirtjes zijn ontworpen door de jongere die in de gevangenis zit en zal rond de 20 – 30 euro kosten. Hier gaat een klein deel naar het produceren en het overgrote deel gaat naar de organisatie. Elk shirt is een uniek exemplaar want op elk exemplaar staat een andere tekening.

Hierbij kan de jongere modebewust overkomen en aangeven dat hij goede doelen steunt. Verder is het shirtje het toegangsbewijs voor een gigantische afterparty. Hier draaien diverse techno dj’s op vrijwilliger basis.
Het creëren van awareness gebeurd omdat jongeren tijdens het festival shirtjes gaan spotten. Op het shirtje is het logo van Young in Prison natuurlijk niet te missen. Doel 2 is het werven van donateurs. Het fabriceren van een shirt kost niet zoveel geld waardoor een groot gedeelte naar de organisatie gaat.

De jong volwassenen zijn moeilijk te bereiken. Het is interessant wat deze grote groep aanspreekt. Het ophangen van posters, met de vraag of ze willen doneren gaat natuurlijk niet werken. Deze groep moet creatief worden benaderd. Wat vindt deze groep dan wel belangrijk? Over het algemeen is bekend dat ze veel uitgaan en hun geld liever uitgeven aan drank, gadgets en dure merk kleding.