Portfolio

Game – Wordblox


Opdrachtgever:
Opentaal
Concept: Een populair oud nostalgisch spel op een vernieuwde manier aanbieden op de smartphone.
Datum: 2013

Doelgroep & design principles
Wij richten ons op de HBO student, deze studeert aan de hogeschool en is tussen de 17 en 27 jaar oud. Sommige studenten zijn taalkundig erg sterk. Maar er is ook een groot gedeelte die dit lastig vindt. Als subdoelgroep richten wij ons op jongeren met interesse in taal.

ingame-moeilijkwoord50

 

Om ons concept goed aan te laten slaan bij de doelgroep, moeten we deze natuurlijk wel laten aansluiten bij hun belevingswereld. Daarom hebben wij drie doelstellingen geformuleerd als leidraad voor dit project. Deze design principes vormen de basis van onze uiteindelijke uitwerking.

  • Feest van herkenning
    Nostalgie staat centraal. Die oude spellen die vroeger super vaak gespeeld werden kunnen van zolder gehaald worden. Er komt een gevoel van herkenning en nostalgie. Het wordt een oud spel compleet in een nieuw jasje.

 

  • Plezier
    De applicatie moet plezier uitstralen. Er zijn verschillende levels en je kunt je vrienden plagen door effecten te gebruiken. Ook is er een mogelijkheid om je vrienden uit te dagen en is het spannend of jouw toren het hoogst wordt.

 

  • Leerzaam
    Naast het stukje plezier komt ook het stukje leerzaam naar voren. Het moet leerzaam zijn om te spelen. En het is leerzaam want de speler is bezig met taal en blijft hierdoor bij op taalgebied.

 

Scerm-uitleg5
Uitdagen
Er is een mogelijkheid om andere mensen uit te dagen om een multiplayer game te beginnen. Dit kan via:

  • Facebook
  • Contactboek, van je telefoon.
  • Ook kun je dit random laten bepalen, binnen het spel zelf.

 

Swipen
Om te kunnen zien hoe het bij andere spelers gaat. Dit door naar links of rechts te swipen. Je kunt dan ook bepalen of je iemand zou willen pesten door een effect toe te passen.

Effecten
De effecten gebruik je om het je tegenspeler lastiger te maken. Wanneer krijg je effecten? Je krijgt de effecten als je:

– Een moeilijke woord goed hebt gespeld.
(Dit is eerst grijs en wordt na goedkeuring groen. Of ontploft waardoor een gedeelte van de toren vernietigd)

– Ook als je naar een volgende wereld gaat, krijg je een effect van de
wereld die je hebt behaald.

 

Scherm-uitdagen5

Aanvullen van de database
Ook staan sommige woorden niet in de database. Door deze nieuwe woorden toe te voegen krijg je sterke effecten als beloning. Maar pas wel op want door een fout woord in te voegen vernietigt het blokje zichzelf.

Score
De score wordt bepaald aan de hand van de hoogte van je eigen toren. Deze score kun je delen via sociale media zoals Facebook.